header

A köztisztaságról és környezetvédelemről egységes szerkezetben


Bénye Község Önkormányzati Képviselő Testületének
9/2004. /VI.29./ sz. egységes szerkezetbe foglalt r e n d e l e t e
„a köztisztaságról és környezetvédelemről”
mely magába foglalja a 17/2004./XII.l./ és a 14/2005. /XII.14./ sz. rendeleteket.


Bénye Község Önkormányzati Képviselő Testülete az Önkormányzatokról szóló l990. évi LXV. tv. /továbbiakban: Ötv./ 8.§. /l/bekezdésében előírt köztisztasági feladataival összefüggésben és az l995. évi LIII.tv.- amely a környezet védelmének általános szabályairól rendelkezik - /továbbiakban: Kt. 46. §. /l/ bekezdés c./pontjában kapott felhatalmazás alapján az l/l986. /II.2l./ ÉVM-EüM. együttes rendelet /továbbiakban: KSZ/ előírásait is figyelembe véve – Bénye Község tisztaságának, esztétikai képének, a környezet rendjének és tisztaságának kialakítása, fenntartása és védelme érdekében, tekintettel a helyben kialakult szokásokra, körülményekre, az alábbi rendeletet a l k o t j a .

I. F e j e z e t
Általános rendelkezések
A rendelet célja

l.§. /l/ A rendelet célja községünkben a köztisztaság, a környezetvédelem érvényesítése, ezáltal a község általános környezeti kultúrájának javítása. Cél továbbá olyan helyi szabályok megállapítása, melyek biztosíthatják a község köztisztaságával, környezetvédelmével összefüggő feladatok eredményes végrehajtását.

/2/ A környezeti kultúra fenntartása a lakosság fontos érdeke, azért annak előmozdításában mindenki köteles közreműködni.
A rendelet hatálya

2.§. A rendelet hatálya a község közigazgatási területén kiterjed a természetes személyekre, a jogi személyekre, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező egyéb szervezetekre, továbbá valamennyi ingatlanra, ingatlan-tulajdonosra és használóra.

A l a p f o g a l m a k

3.§. /l/ E rendelet alkalmazásában
a./ tulajdonos: az ingatlan tulajdonosa, kezelője, tartós használója, illetőleg haszonélvezője,
b./ használó: az aki az ingatlant tulajdonosként, bérlőként, üzemeltetőként vagy más jogcímen ténylegesen használja,
c./ a köztisztasággal összefüggő tevékenység: az egyes ingatlanok – ezen belül különösen a lakóépületek és az emberi tartózkodásra /üdülés pihenés szállás, stb. céljára/ szolgáló más épületek, továbbá a nem lakás céljára szolgáló helyiségek és a hozzájuk tartozó területek -, valamint a közterületek tisztántartása,
d./ közterületek: az ingatlan-nyilvántartásban közterületként nyilvántartott – belterületi földrészlet (közút, járda, tér, közpark) -, továbbá a község közhasználatú zöldterülete,
e./ települési szilárd hulladék: a háztartási hulladék (szemét) és az egyéb szilárd hulladék,
f./ háztartási hulladék: a lakásban valamint a lakás, üdülés, pihenés céljára használt egyéb helyiségekben és területeken keletkezett szilárd hulladék, így pl. a salak /beleértve a központi fűtésből keletkezett salakot is/, a rongy, a söpredék, hamu, korom, edény, eszköz ablaküveg, papír, konyhai hulladék /ideértve a műanyag konzervdobozt/, üveget, a kerti és gazdasági hulladék falomb,


- 2 -

nyesedék, valamint a lakásban folytatott vállalkozási tevékenység gyakorlásából keletkezett hulladék, ha a naponta keletkező mennyisége nem haladja meg a rendelet alkalmazása szempontjából szokásosnak minősülő mennyiséget, mely 25 liter.

g./ egyéb szilárd hulladék: a lakásban és az emberi tartózkodásra szolgáló más helyiségekben felhalmozódott szilárd hulladék (nagyobb mértékű berendezési tárgy, lom, bútor ágybetét háztartási berendezés és készülék stb., valamint az azokhoz tartozó területeken, illetőleg a közterületeken keletkezett szilárd hulladék, szemét), az ipari tevékenység során keletkező, az f./ pontot meghaladó mennyiségű hulladék, építési törmelék
h./ köztisztasági szolgálatatás: megbízás, illetve megrendelés alapján a köztér tisztán tartása, a települési szilárd hulladék kezelése,
i./ tisztántartás: az egyes ingatlanok és közterületek rendszeres tisztítása, hó- és síkosság-mentesítése, illetőleg pormentesítése,
j./ kezelés: a települési szilárd hulladék összegyűjtése, átmeneti tárolása és a kijelölt lerakóhelyre való elszállítása,
k./ ártalmatlanítás: a települési szilárd hulladéknak a kijelölt lerakóhelyen, illetőleg létesítményben történő – hasznosítás nélküli – elhelyezése,
l./ üzemen kívül helyezett jármű: hatósági engedéllyel és jelzéssel nem rendelkező olyan jármű, amely a közúti forgalomban csak ilyen engedéllyel és jelzéssel ehet részt,
m./ üzemképtelen jármű:
a) hatósági engedéllyel és jelzéssel rendelkező, de nyilvánvalóan mozgásképtelen közúti
közlekedésre alkalmatlan jármű /hiányos sérült vagy roncs/,
b) baleset folytán megsérült és elhagyott (a helyszínről tömegközlekedési útvonal esetén 8
napon egyéb útvonal esetén l5 napon belül el nem szállított) jármű,
n./ avar és kerti hulladék: falomb kaszálék nyesedék, egyéb növényi hulladék,
o./ hasznosítás: a kerti hulladék komposztálása,
p./ tároló edény: kukatartály, konténer, egyéb tartály, papír vagy műanyagzsák,
r./ haszonállat: minden haszonállat, melyet fogyasztás vagy haszonszerzés céljából tartanak vagy tenyésztenek.
a) nagy haszonállat: ló, szamár, öszvér, szarvasmarha, bivaly, póniló, sertés juh, kecske,
b) kis haszonállat: baromfi, galamb nyúl, csincsilla, nutria, pézsma, nyérc, hermelin, valamint egyéb máshová nem sorolt prémes állat és méh.
számosállat: gyakorlati számítások alapján meghatározott statisztikai meghatározás, kb. 500 kg testtömegű állatot jelöl darabszámtól függetlenül.
s./ kedvtelésből tartott: minden állat amelyet nem jövedelemszerzés céljából tartanak vagy tenyésztenek.
t./ veszélyes állatok: mindazoknak a nem háziállat fajoknak az egyedei, amelyek biológiai tulajdonságaik /mérete, testalkat, támadó természet, mérgező csípés, marás lehetősége/ miatt az emberek életére, testi épségére veszélyt jelentenek, továbbá a kutyák közül a veszélyes, illetve veszélyessé minősített ebek.
u./ állati hulladék: minden olyan állati eredetű hulladék, amely emberre vagy állatra nézve fokozott egészségügyi veszélyt jelenthet (állatok hullája, vetélt magzat, ill. magzatburok, minden megromlott állati eredetű élelmiszer, illetve állati eredetű termékek feldolgozásakor keletkező, fogyasztásra alkalmatlan melléktermékek, illetve hulladékok/.
v./ indokolatlan zajokozás: minden olyan nem szükségszerű zaj okozása, amely mértékénél és eredeténél fogva alkalmas mások nyugalmának zavarására.
w./ tartós zaj: olyan zaj okozása, amely időtartamában és rendszerességében a lakók nyugalmát zavarja.


- 3 -


x./ hangosító berendezés: folyamatos, ismétlődő hangkibocsátó eszköz emberi /élő/ erő alkalmazásával vagy gépi /technikai/ berendezés által.

/2/ Az /l./ bekezdésben nem említett fogalmakra a Kt. vonatkozó rendelkezései az irányadóak.

II. fejezet

A települési környezet tisztasága

Az ingatlanok és közterületek tisztán tartása


4.§. /l/ Az egyes ingatlanok tisztán tartásáról
a./ az ingatlan tulajdonosa kezelője, az ingatlan használója /haszonélvező, használó, bérlő, albérlő, szívességi használó/, ha erre más jogszabály vagy a tulajdonossal kötött megállapodás kötelezi, köteles gondoskodni.
b./ az ingatlan tulajdonosának kötelessége a rendszeres rovar- és rágcsáló írtásról való gondoskodás.
/2/ Az ingatlan tulajdonosa köteles gondoskodni:
a./ a ház, vagy telek előtti járdaszakasz és a zöldsáv teljes területének tisztán tartásáról, gyomtalanításáról.
b./ a hó eltakarításról, a síkosság megszüntetéséről /a megsüllyedt járdalapok felemeléséről a lakóház előtti járdaszakaszon.

c./ a beépített telkek folyamatos tisztán tartásáról, gyommentesítéséről,
d./ az ingatlanról a járdára és az úttest fölé nyúló ágak és bokrok megfelelő nyeséséről.
/3/ Intézmények, szórakozóhelyek, vendéglátóipari egységek, kereskedelmi üzlethelyiségek és más elárúsító helyek előtti járdaszakasz tisztán tartása hó- és síkosságmentesítése mind nyitvatartási időben, mind pedig azon túl a használó, illetve a létesítményt üzemeltető kötelessége /a Kt. 47.§. /l/ bek. e./ pontja/.

/4/ A közterületen tilos járművet mosni, továbbá olajcserét vagy más olyan tevékenységet végezni, amely szennyeződést okoz.

/5/ Az önkormányzat köteles az árkok tisztításából származó földet idényszerűen elszállítani.

5.§. A közforgalmú közúti közlekedés céljára szolgáló létesítmények estében a belterületen levő váróhelyiségek, várakozóhelyek, járdaszigetek esetében az önkormányzat köteles a rendszeres tisztán tartásról, továbbá az ott keletkezett hulladék eltávolításáról gondoskodni.

6.§. /l/ Közterületen szemetet, hulladékot csak az erre a célra rendszeresített és felállított tartályokba szabad elhelyezni.
/2/ A szeméttartályok kihelyezése és rendszeres ürítése az önkormányzat feladata a /3/ bekezdés kivételével.
/3/ Az üzletek, vendéglátóegységek, elárusító helyek előtt a szemétgyűjtő tartályok elhelyezése és tisztán tartása az üzemeltető feladata /A Kt. 47.§. /l/ bek. e./ pont/.

- 4 -


7.§. /l/ A röplapok utcai terjesztői kötelesek a röplapok szétszóródásával keletkező hulladék eltakarításáról gondoskodni.
/2/ Hirdetmények, plakátok eltávolítása annak a feladata, aki azt elhelyezte, illetve elhelyeztette. Amennyiben kötelezett ennek a kötelezettségének nem tesz eleget 30 napon belül, költségére az önkormányzat végezteti el a hirdetmények, plakátok eltávolításáról.

Közterület használata

Közterület rendje

8.§. /l/ Közterületen anyagot lerakni és tárolni, közterületet elfoglalni, illetve a rendeltetésétől eltérő módon használni csak engedély alapján lehet.

/2/ A közterület-használati engedély kiadásánál figyelemmel kell lenni arra, hogy a közterületen lévő berendezések, felszerelési tárgyak, fák, növények szabadon maradjanak és ne rongálódjanak.
Az engedélyben meg kell határozni az esetleges helyreállítás módját, idejét és költségviselési kötelezettséget, beleértve a környezetszennyezés megszüntetését is.

/3/ A közterületek beszennyezése tilos. A köztisztaság megóvása és a balesetek elkerülése végett a közterületen szemetet, hulladékot, szennyező vagy egészségre ártalmas anyagot kiönteni, elszórni, kiengedni vagy eldobni tilos.
Közterületet lezárni tilos.

/4/ Szórakozóhely, vendéglótóipari egység kereskedelmi üzlethelyiség és más elárúsítóhely előtti járdaszakaszon és közterületen a szeszes ital fogyasztása tilos.

/5/ A /4./ bekezdésben meghatározott tilalom nem vonatkozik a rendezvények területére, ahol ideiglenes jelleggel engedéllyel kialakítható a szeszesital fogyasztás helye.

Közterület-használati engedély

9.§. A közterület rendeltetéstől eltérő használathoz engedély szükséges.

Közterület használat ideje

10.§. A közterület használat ideje lehet:
a./ állandó jelleggel /határidő nélkül/, vagy
b./ ideiglenes jelleggel – meghatározott időre, illetőleg a feltétel bekövetkeztéig.

Engedély iránti kérelem

11.§. /l./ Engedélyt annak kell kérnie, aki a közterületet használni kívánja.

/2./ Ha a közterület állandó jellegű használata építési engedélyhez kötött épület, vagy más
építmény elhelyezése céljából szükséges, akkor az építési engedélyt megelőző szerződés
alapján vehető igénybe.

- 5 -

/3/ Ha a közterület ideiglenes jellegű használata, építési munka végzésével kapcsolatos
állvány, építőanyag, törmelék, stb. elhelyezése céljából szükséges, az engedélyt az
építtetőnek vagy a kivitelezőnek kell kérnie,

/4./ Az engedély iránti kérelemnek tartalmaznia kell:
a./ az engedélyt kérő nevét, lakhelyét, illetőleg székhelyét,
b./ a közterület használat célját, időtartamát,
c./ a közterület használat helyének és mértékének pontos meghatározását,
d./ a közterületen folytatni kívánt tevékenység gyakorlására jogosító okirat tartalmát,
e./ külön jogszabályban előírt illetéket.

Engedély megadása

12.§. /l/ Az engedély megadása során figyelembe kell venni az építésügyi szabályokat, a rendezési
tervet, köztisztasági, továbbá a szakhatóságok által előírt követelményeket.

/2/ Előzetes szakhatósági véleményt kell beszerezni
a./ közút és járda területét érintő közterület-használati engedély megadásához az I. fokú
útügyi hatóságtól,
b./ közterületen folytatni kívánt kereskedelmi, vendéglátóipari vállalkozói tevékenység
folytatásához,

/3/ Az engedélynek tartalmaznia kell:
a./ az engedélyes nevét, lakhelyét /székhelyét/,
b./ a közterület-használat célját, időtartamát, a terület helyét, mértékét,
c./ az engedélyező eljárásban közreműködő szakhatósági hozzájárulásban foglalt
előírásokat,
d./ az engedély megszüntetése vagy visszavonása esetén az eredeti állapot helyreállítására
vonatkozó kötelezettség előírását,
e./ az igénybe vett terület tisztán tartására, a környezet megóvására vonatkozó felszólítást,
f./ az engedélyes kártalanítási igényeinek kizárását,
g./ a közterület-használati díjfizetési kötelezettség mértékét, illetőleg a fizetés határidejét és
módját.

Az engedély érvénye

13.§. /l./ Az engedély
a./ meghatározott idő elteltéig,
b./ megállapított feltétel bekövetkeztéig,
c./ visszavonásig érvényes.

/2./ Meghatározott időre szóló engedély érvénye az engedélyesnek az engedélyezett
időtartama lejárta előtt legalább l5 nappal benyújtott kérelmére meghosszabbító, illetőleg
meghatározott időszakra szüneteltethető.

/3/ A közterület használat engedélyezésével kapcsolatos önkormányzati hatósági feladatokat
a képviselő testület a polgármesterre ruházza át.


- 6 -


Közterület-használati díj

14.§. /l./ Az engedélyes a közterület használatáért díjat köteles fizetni.


/2./ Az engedélyes a közterület használati díjat a közterület lényeges használatára, illetőleg a
közterületen lévő létesítmények üzemeltetésére tekintet nélkül köteles megfizetni, kivéve,
ha azt hatósági intézkedés miatt kénytelen megszüntetni.

/3./ Közterület használati díj mértékét ezen rendelet l.sz. melléklete tartalmazza.


Közterület-használat megszüntetése, az engedély megvonása


15.§. /l./ A közterület-használati engedély megszűnik
a./ az engedélyben foglalt határidő elteltével,
b./ visszavonással.


/2./ A közterület-használati engedély közérdekből bármikor visszavonható.

/3./ Vissza kell vonni az engedélyt, ha az engedélyes a közterületet nem engedélyezett célra és
mértékben használja díjfizetési kötelezettségének felszólítása ellenére nem tesz eleget.

/4./ A közterület engedélyhez kötött, de engedély nélküli használata esetén a használó – a
hatóság felhívására – köteles a használatot megszüntetni és az eredeti állapotot helyre állí-
tani.

Csapadékvíz – e l v e z e t é s

16.§. /l./ A járműbehajtók átereszeinek építése jó karban- és tisztán tartása minden esetben az
ingatlan használójának kötelessége.

/2./ Az ingatlan használója köteles az ingatlant érintő vagy azon átfolyó patakmedret szükség
szerint tisztítani és a víz szabad lefolyását biztosítani.

/3./ Az épület tulajdonosa köteles gondoskodni arról hogy az épület tetőzetéről lefolyó esővíz,
hólé korlátozás nélkül az árokba, vízfolyásba elfolyhasson.

/4./ Eldugulás vagy rongálás okozására alkalmas anyagot a patakba vagy vízelvezető árokba
helyezni tilos.

Köz- és zöldterületek védelme

17.§. A rendelet hatálya kiterjed Bénye Község közigazgatási határán belül lévő köz- és zöldterüle-
tekre. Így a
– közutak mellett lévő zöldterületek,


- 7 -

– közparkok,
– fásított terek,
– temetők
– erdők, erdős részek,
– sport céljára használt területek,
– intézmények udvarai.


18.§. Az egyéb jogszabályokban előírtakon túl tilos a zöldterületeken
– a zöldterület gondozása során összegyűjtött növényi részeket elégetni,
– az élőfákat, növényeket hirdetés céljára használni,
– tüzet rakni, kivéve a zöldterület kezelője által kialakított tűzrakó helyen.

Közterületen engedély nélkül tárolt, üzemen kívül helyezett vagy
üzemképtelen közúti járművekkel kapcsolatos eljárás.

19.§. /l./ Közterületen üzemen kívül helyezett vagy üzemképtelen járművet l5 napon túl tárolni tilos.
/2./ Ha a tulajdonos /üzembentartó a közterületről az üzemen kívül helyezett vagy üzemképtelen járművet l5 napon belül nem szállítja el, a jegyző a jármű elszállítását és tárolását elrendelheti a tulajdonos – üzembentartó – költségére és veszélyére. Az elszállításról a Monor Városi Rendőrkapitányságot előzetesen értesíteni kell.
/3./ A /2./ bekezdés alapján elrendelt elszállítás esetén a jármű műszaki állapotát a jegyző – szükség esetén szakértő bevonásával – állapítja meg és arról, valamint a járműben található dologról jegyzőkönyvet köteles felvenni és fényképfelvételt készíteni.

20.§. /l/ A jegyző
a./ gondoskodik a kijelölt helyre szállított jármű/vek/ tárolásáról az elszállítás napjától számított l évig.
b./ köteles kiadni az elszállított és tárolt járművet igazolt tulajdonosának /üzembentartójának/,
c./ gondoskodik arról, hogy a jármű helytelen tárolásáért felelős tulajdonos /üzembentartó/ az elszállítással és tárolással felmerülő költségeket az Önkormányzatnak megtérítse.
d./ amennyiben a jármű tulajdonosa ismeretlen és a jármű elszállítása óta egy év eltelt, úgy a járművet, illetve annak tartozékait szakértő felértékelése alapján értékesítheti.
e./ a jármű/vek elszállításával és tárolásával kapcsolatos feladatok elvégzése céljából külön megállapodás alapján megbízhat természetes személyt vagy gazdasági szervezetet.
/2./ Ha a jármű tulajdonosa /üzembentartója/ csak az elszállítás után állapítható meg, a jegyző köteles értesíteni az elszállításról, valamint felszólítani a felmerült szállítási, tárolási, őrzési és egyéb költségek 15 napon belüli megfizetésére.

Avar és kerti hulladék égetése

2l.§. /l./ A kerti hulladékot elsősorban hasznosítani szükséges.

22.§. /l/ Avart és kerti hulladékot csak kis mennyiségben, száraz állapotban, jól kialakított tűzrakóhelyen és telken szabad égetni úgy, hogy az az emberi egészséget és a környezetet ne károsítsa, az égetése, hősugárzása kárt ne okozzon.

- 8 -


/2./ Az égetendő kerti hulladék nem tartalmazhat más kommunális, illetve ipari eredetű hulladékot /PVC, veszélyes hulladék stb./.
/3./ Az égetést szélcsendes időben, cselekvőképes, nagykorú személy állandó felügyelete mellett szabad végezni 20 óráig, és az égetés időtartama nem haladhatja meg alkalmanként a 2 órát.

23.§. Hatóságilag elrendelt általános tűzrakási tilalom alól a rendelet nem ad felmentést.

24.§. /l/ Szabadon tüzet gyújtani, tüzelőberendezést használni csak úgy szabad, hogy az a környezetére tűz- vagy robbanás veszélyt ne jelenthessen.

/2./ A szabadban a tüzet és üzemeltetett tüzelő berendezést őrizetlenül hagyni nem szabad, veszély esetén agy ha arra szükség nincs, a tüzet azonnal el kell oltani.
/3./ A tüzet úgy kell lokalizálni, hogy az teljesen mentes legyen a füstölgéstől, tűz helyét, ha az nem tűzrakó helyen történik, földdel le kell fedni.

/4./ A tüzelés, a tüzelő berendezés használatának színhelyén olyan eszközöket és felszereléseket kell készenlétben tartani, amelyekkel a tűz terjedése megakadályozható, illetőleg a tűz eloltható.

Fák v é d e l m e

25.§. A fák védelméről szóló 2l/l970. /VI.2l./ Korm.sz. rendelet előírásait az alábbi kiegészítésekkel kell alkalmazni.
/l./ Közhasználatra átadott zöldterületen l méter magasságban mért 30 cm kerület alatt a fa kivágása tilos. Amennyiben a fa eltávolítása elkerülhetetlen, a tulajdonos, kezelő köteles a szakszerű átültetéséről gondoskodni.
/2./ Fa kivágása esetén a hozzájárulásban minden esetben elő kell írni a fa pótlását, a darabszám és fafajta megjelölésével.
/3./ Ha a kivágott fa helyének közvetlen környezetében a telepítés nem lehetséges, a hozzájárulásban elő kell írni a telepítés helyét.
/4./ A fakivágási hozzájárulásban előírt pótlási kötelezettséget a telepítést követő l év múlva ellenőrizni kell.
/5./ Nagyobb mennyiségű növényzet eltávolítása esetén döntés előtt hatósági bejárást kell összehívni, az összes érintett és a szakhatóságok részvételével.

/6./ Az egyéb jogszabályban előírtakon túl tilos a zöldterületeken a zöldterület gondozása során összegyűjtött növényi részeket elégetni, az élőfákat, növényeket hirdetés céljára használni, valamint tüzet rakni, kivéve a zöldterület kezelője által kialakított tűzrakó helyen.

Állati hullákkal kapcsolatos szabály

26.§. /l./ Az állati hulladék tulajdonosának kötelezettségei:
Eb, macska baromfi kecskegida, malac és borjú hulláját az állattartó saját ingatlanán- évente legfeljebb ötven kilogramm tömegig – eláshatja. A felsoroltnál nagyobb testtömegű állatok hulláját engedélyezett állati hulladékgyűjtő helyre kell szállítania.

- 9 -


III.

Szabálysértési rendelkezések

27.§. Aki e rendeletben foglaltakat megszegi vagy a tiltó rendelkezéseket nem tartja be – feltéve, hogy cselekménye magasabb büntető rendelkezések alá nem esik – szabálysértést követ el és köteles az okozott kár megtérítésére, vagy az eredeti állapot helyreállítására.

(l.) 30.000.-Ft-ig terjedő pénzbírsággal sújtható aki:
a.) szennyvizet közterületre, árokba, vízfolyásba, vagy – a tulajdonos hozzájárulása nélkül – más
ingatlanára kiengedi, elvezeti,
b.) közterületen szennyvíz szikkasztót vagy szennyvíztárolót helyez el,
c.)a fény zaj- és rezgésvédelemre vonatkozó jogszabályokat megsértő üzemeltető,
d.) a fény- zajkibocsátás és zajterhelési irányértékeket túllépi.

(2.)20.000.-Ft-ig terjedő pénzbírsággal sújtható aki:
a.) az ingatlan tisztán tartásáról, rendszeres takarításáról, rovar és rágcsáló mentesítéséről nem gon-
doskodik,
b.) az ingatlan előtti járdaszakasz tisztán tartásáról hó- és síkosságmentesítéséről, valamint ennek
műtárgyai tisztán tartásáról nem gondoskodik, az ebből eredő kárt is köteles megtéríteni.
c.) az üzemeltető, aki a kereskedelmi egységek, vendéglátóipari és szolgáltató létesítmények külső,
belső nagytakarítását nem végzi el,
d.) közterületen tartott rendezvényt követően a takarítási kötelezettségének határidőben nem tesz
eleget,
e.) építésnél bontásnál tatarozásnál a közterületet engedélytől eltérő módon használja, vagy a
közterület-használati engedélyben foglalt kötelezettségének nem tesz eleget,
f.) az elhullott állat tetemének elszállításáról és a terület ártalmatlanításáról nem gondoskodik,
g.) közterületet hatósági engedély nélkül a rendeltetésétől eltérő célra vesz igénybe vagy az
engedélytől eltérő módon használ,
h.) közhasználatú, vagy zöldterületen járművet mos,
i.) a tulajdonos vagy használó, aki a területén lévő zöldterületek gondozását elmulasztja,
j.) a közhasználatú zöldterületet és az építményeinek, berendezéseinek, felszereléseinek állagát
szándékosan megrongálja,

(3.) l0.000.-Ft-ig terjedő pénzbírsággal sújtható aki:
a.) utcán közterületen szemetel, bármilyen szilárd hulladékot, házi szemetet nem az erre a célra
kijelölt helyen helyez el,
b.) közterületen hirdetményt, plakátot szabálytalanul helyez el,
c.) közterületet beszennyez, hulladékot, szemetet, szennyező vagy egészségre ártalmas anyagot kiönt,
elszór, kienged, eldob.

(4) 5.000.-Ft-ig terjedő pénzbírsággal sújtható aki:
a.) közpark területére gépkocsival behajt,
b.) a közhasználatú zöldterületet és azok építményeit, berendezéseit, felszerelését rendeltetéstől
eltérő módon használja, vagy gondatlanul megrongálja,
c.) közterületen szeszes italt fogyaszt.

- 10 -


28.§. Szabálysértési eljárást – mint elsőfokú szabálysértési hatóság – a körjegyző folytatja le.

29.§. a szabálysértések tetten ért elővezetőivel szemben a hivatal dolgozói valamint a rendőrség helyszíni bírságot szabhat ki. A helyszíni bírság 500.-Ft-tól - l0.000.-Ft-ig terjedhet.


IV. fejezet


Záró rendelkezések
30.§. (l.) E rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.

(2.) Jelen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg Bénye Község Önkormányzati Képviselő
Testületének „A köztisztaság” fenntartásáról szóló 3/l992. /VI.30.) sz. rendelete, valamint
az azt módosító 2/2000. (III.l.) sz.18/2003./XII.16./ sz. rendelete hatályát veszti.

(3.) A rendelet kihirdetéséről – a helyben szokásos módon – a jegyző köteles gondoskodni.

(4.) E rendelet mellékletei:

l.sz. melléklet: a közterület-használati díjak megállapítása.


                  Racskó Károly sk.                                                                     Maczó Jánosné sk.
                   polgármester                                                                                körjegyző


A rendelet egységes szerkezetbe foglalva.

B é n y e , 2006.december 20.

Racskó Károly sk. Maczó Jánosné sk.
polgármester körjegyző

1.mód: 18/2003.(XII.16.) Hatálybalépés: 2004.január 6.
2.mód:14/2005.(XII.14.) Hatálybalépés: 2005.december 28.


l.sz. melléklet


Közterület használati díjak megállapítása
a megállapított használati díjak az ÁFA-t is tartalmazzák.


l. a közterületbe l0 cm-en túl benyúló üzlethomlokzat (portál),
kirakatszekrény, üzleti védőtető (előtető), ernyőszerkezet,
hirdető berendezés (fényreklám), cég és címtábla (m2-enkénti
díj tényleges felületre vonatkozik.) l.000.-Ft/m2/év

2. Árusító fülke pavilon l.000.-Ft/m2/hó

3 Pótkocsi, munkagép, mezőgazdasági vontató
teher- és különleges gépjárművek, valamint ezek vontat-
ványainak elhelyezésére 2.000.-Ft/hó

4. Személygépkocsinként 5.000.-Ft/év

5. Önálló hirdetőberendezések, táblák 500.-Ft/m2/hó

– transzparensek (felülete m2-ben) 50.-Ft/m2/nap

6. Építési anyagnak közterületen történő elhelyezése
lakásépítés kivételével

- 30 – l80 napig l50.-Ft/m2/hó

- 6 hónapon túl 200.-Ft/m2/hó


7. Alkalmi, mozgó árúsítás /közterület igénybe vétele/ l.250.-Ft/alkalom

8. Vendéglátóipari előkert 500.-Ft/m2/hó

9. Kiállítás, alkalmi vásár 500.-Ft/m2/hó

10./ Polgármesteri Hivatal nagytermének bérleti díja: 3.500.-Ft/alkalom

10. Egyéb: a díj mértékét – a fentiek figyelembevételével -
esetenként kell megállapítani.